image Crisisbeheersing

Drop us a line...

Send Message

Just Culture

Feit: fouten worden gemaakt
Just Culture

Leren van gemaakte fouten in plaats van zoeken naar de schuldige

Contact

Neem contact met ons op om te kijken wat we voor u kunnen betekenen!


Feit: fouten worden gemaakt

Fouten worden gemaakt. Overal en door iedereen. Daar is helaas nooit een 100% garantie tegen te geven. Ook in de luchtvaart. De vraag is echter hoe je daar mee omgaat. Ga je de schuldige zoeken en straffen of ga je leren van de fouten die gemaakt zijn?

De houding die het management van een organisatie heeft met betrekking tot gemaakte fouten stuurt in hoge mate het voorkomen van diezelfde fouten in de toekomst.

De luchtvaart is koploper als het gaat om leren van gemaakte fouten. Een goed voorbeeld in Nederland is de onderzoeksraad voor de veiligheid die elk incident grondig onderzoekt, ook als het geen fatale gevolgen heeft gehad. Het OM speelt daar geen rol bij, gesprekken die de onderzoeksraad heeft met betrokkenen kunnen nooit leiden tot vervolging. De centrale gedachte is altijd: door fouten te analyseren wordt iedereen beter. Dat is ook een van de redenen waarom er in de luchtvaart de afspraak is om niet op veiligheid te concurreren: de grootste concurrenten werken samen als het gaat om het veiliger maken van de branche.

Een begrip dat ze in de luchtvaart Just Culture noemen

Just Culture is de volgende stap in veiligheidsdenken. Door er van uit te gaan dat fouten maken inherent is aan “normale” operationele processen stel je een organisatie in staat om te leren. En daar zijn veel lessen uit te trekken voor andere branches. Denk aan het bespreekbaar maken van gemaakte fouten zonder dat dat gelijk consequenties heeft voor de betrokkenen. Er van uit gaan dat mensen geen fouten maken om te saboteren (een enkeling daargelaten ) maar dat de gemaakte fout ook door anderen gemaakt zou kunnen worden. Het delen van informatie over vergissingen en veiligheidsincidenten, het opzetten van een veiligheidsmanagementsysteem. Mensen verantwoordelijk maken voor eigen handelen, etc. Dit alles uiteraard binnen zekere grenzen en randvoorwaarden.

In een trainingstraject op maat geven wij graag advies omtrent deze en andere lessen die organisaties en branches kunnen leren van de luchtvaart. Het is daarbij interessant om te weten dat bijvoorbeeld in de railindustrie en in de medische wereld al erg gekeken wordt naar wat zij kunnen leren van de luchtvaart. Daar worden al interessante stappen gezet!

Informeer naar de mogelijkheden!